Festivaldag 29/08
in Hasselt
zaterdag 29 augustus 2020

 

Laat je favoriete natuurplek tekenen

Ga tegenover illustrator Lisse Loos of Indra Luyten zitten en vertel over je favoriete natuurplek. Lisse en Indra maken er meteen een prachtige illustratie van.

Lisse Loos masterproject   Lisse Loos   Indra Luyten
Lisse Loos (naast de tekening van haar masterproject) en Indra Luyten

Ook Toon Delanote en Charlotte Peys illustreren je favoriete natuurplek. Vergeet niet een kijkje nemen in hun tentoonstelling Dioraam in een etalage van La Bottega.

>> van 14 tot 17u - Toon en Charlotte tekenen in La Bottega - locatie voor Lisse en Indra wordt nog bekendgemaakt - breng je mondmasker mee.

natuurplek tekenen   Natuurtekenen Toon Charlotte
illustraties: Toon Delanote en Charlotte Peys

 

Illustraties op ramen

Kijk toe hoe Nele Bollen, Anne Brouillard, Jan De Kinder, Charlotte Froyen, Benjamin Leroy en Sebastiaan Van Doninck etalageramen omtoveren tot prachtige illustraties op glas.

>> van 14 tot 17u - op verschillende ramen in de binnenstad - breng je mondmasker mee.
>> Nele Bollen en Charlotte Froyen: Werkwinkel VDAB, Bampslaan 40 - Anne Brouillard: nog vast te leggen - Jan De Kinder en Sebastiaan Van Doninck: hoek Maastrichterstraat en Sint-Jozefstraat - Benjamin Leroy: Boekhandel Grim, Maastrichterstraat 83.

Nele Bollen   Brouillard ramen

raamschilderen Jan   Charlotte Froyen illustratie

Illustratie Benjamin Leroy   Van Doninck ramen
illustraties: Nele Bollen / Anne Brouillard / Jan De Kinder / Charlotte Froyen / Benjamin Leroy / Sebastiaan Van Doninck

 

>> Bezoek niet alleen de Zin in Zomeractiviteiten, maar ook de 6 illustratietentoonstellingen in de stad!

 

Over de illustratoren

Lisse Loos en Indra Luyten studeerden dit jaar af aan de PXL-MAD (illustratorenopleiding). Maak kennis met hen op facebook (Lisse) en Instagram (Indra).

Toon Delanote (°1987) behaalde zijn master Beeldende kunsten aan het KASK in Gent en woont daar nog steeds. Hij is een illustrator met veel voeling en oog voor grafisch ontwerp en typografie. Hij tracht een beeld te herleiden tot het essentiële en laat hierbij vaak bepaalde onderdelen weg zodat er een leegte wordt gecreëerd die de kijker zelf invult. Charlotte Peys (°1987) groeide op in Zolder. Ze studeerde Beeldende kunsten aan het KASK in Gent, waar ze sinds haar afstuderen in 2014 ook woont. Auteur Joke Van Leeuwen was haar grote voorbeeld. Door haar groeide bij Charlotte het besef dat je van schrijven en tekenen werkelijk je beroep kan maken. Charlotte gaat bewust op zoek naar connecties tussen illustratie en de wereld: ze baseert haar tekeningen op observaties of onderzoek en brengt het artistieke voortdurend samen met geschiedenis, literatuur en antropologie.

Samen illustreerden zij Soms ben ik een ontdekkingsreiziger (2016, tekst: Ruth Mellaerts). Illustraties uit dit boek maakten deel uit van de Vlaamse inzending voor de Biennial of illustrations Bratislava. Tot eind augustus is de complete Vlaamse inzending te zien in Villa Verbeelding. Bovendien zijn er van Charlotte schetsen te zien in de tentoonstelling Diep in het bos. In een filmpje krijg je inkijk in haar atelier.

 

Nele Bollen is een illustratrice uit Hasselt. Als kind verzamelde ze vondsten uit de natuur. Die stalde ze uit in haar eigen geknutselde rariteitenmuseum zodat iedereen ze kon bewonderen. Onder de schuilnaam Neel* maakt ze tegenwoordig illustraties waarbij de natuur vaak een sinister en enigmatisch kantje krijgt.

Anne Brouillard (°1967) maakte in haar jeugd vele reizen naar Zweden, het geboorteland van haar moeder - dat verklaart ongetwijfeld de prominente plaats die het bos en de natuur innemen in leven en werk. Nog voor ze haar studies aan Saint-Luc in Brussel had afgerond, publiceerde ze haar eerste werk: Trois Chats (1990). Het prentenboek was meteen een groot succes en werd in verschillende talen vertaald. Anne schrijft en illustreert meestal haar eigen werken. Zij schreef en tekende al een omvangrijk oeuvre bij elkaar - helaas (nog?) niet in het Nederlands vertaald. Thema’s in haar boeken zijn: reizen, de natuur, levende wezens en water. Anne Brouillards werk won verschillende prijzen, waaronder de Gouden Appel van Bratislava voor Le sourire du loup.

Jan De Kinder (°1964) werkte eerst als beeldend kunstenaar en grafisch vormgever, maar toen zijn oudste dochter prentenboekjes ontdekte, besloot hij te gaan tekenen en schrijven voor kinderen. Zijn werk valt op door de directe vertelkracht, humor, sfeerschepping, de weergave van emoties en het gebruik van de kleur rood. Jan hecht belang aan de lijnvoering, contrast en het grafische aspect van de tekening. Enkele bekende titels zijn Van een kind dat tikkertje speelt met de wind (2006), De stier met de mooie benen (2008), Van de ezel die bleef staan (2009), Lapje (2010), Ik ben de sterkste! (2014) en Ben je bang in het bos, Grote Wolf? (2016). Jan De Kinder werd als kind gepest - hij verwerkte die ervaring in Rood, of waarom pesten niet grappig is (2013) dat later werd bewerkt tot een toneelvoorstelling. Als kind vertoefde hij graag in de natuur: hij bouwde kampen en boomhutten. Als illustrator bestudeert hij graag de vorm van bomen en ziet hij er ook menselijke figuren in terug.

Charlotte Froyen komt ook uit Hasselt. Zij combineert graag verschillende technieken, hoewel ze de laatste jaren vooral kiest voor de combinatie van (kleur)potlood en minimale digitale nabewerking. Charlotte durft al eens af te stappen van het ‘gewone’ tekenpapier en ze kiest bewust voor andere materialen zoals keramiek, textiel en andere soorten handwerk.

Benjamin Leroy (°1980) maakt 'theater op papier' - met echte personages van vlees en bloed, in een echte wereld, waar ook plaats is voor wat lelijk is. Maar ook altijd voor humor, voor leuke details en knipogen. Want zowel de kleine als de grote lezer mogen zich amuseren met een boek. Met auteur Jaap Robben maakte hij gedurfde, knetterende verhalen zoals De Zuurtjes, Als iemand ooit mijn botjes vindt, of de reeks Suzie Ruzie.

Sebastiaan Van Doninck (°1979) tekende als kind al dieren en twijfelde tussen bioloog of danser worden - tot hij besefte dat hij als illustrator van verhalen kon dansen én dieren bestuderen. Zijn werk wordt omschreven als geestig met een donker kantje, beïnvloed door illustraties voor de kinderen uit de 50's. Sebastiaan werkt meestal met gemengde technieken, digitaal en met de hand, en is voortdurend op zoek naar nieuwe werkvormen. Zijn bekendste werk zijn wellicht de illustraties voor Geluk voor kinderen van Leo Bormans, dat in meer dan tien landen over de hele wereld verkrijgbaar is.

 

Deel dit via